Mijn ervaring als mystery shopper

mystery shopper

Wil je naast jouw baan of studie een extra zakcentje bijverdienen? Dan heb ik misschien wel een leuke tip voor jou! Je kunt aan de slag als mystery shopper! Vind je het leuk om organisaties en hun medewerkers te verbeteren door jouw feedback te geven? Dan is dit voor jou! Het leukste: Je kunt zelf bepalen wanneer je de opdrachten uitvoert. Het is dus erg flexibel werk.

Als mystery shopper breng je dus een bezoek aan een winkel, met vaak een opdracht die je dient uit te voeren. Dit kan een vraag zijn over het assortiment of misschien ga je om advies vragen. De aankopen van jouw bezoek worden vaak tot een bepaald bedrag vergoed en wellicht krijg je ook nog een vergoeding voor het geven van jouw feedback.

Werken als mystery shopper

Ik ben een tijdje geleden aan de slag gegaan als mystery shopper. In eerste instantie vond ik het erg spannend. Ik kan totaal niet liegen, daarom dacht ik dat de medewerkers het meteen door zouden hebben dat ik de mystery shopper zou zijn. In de tijd dat ik zelf in de retail werkte, werd de mystery shopper altijd aangekondigd. Er werd natuurlijk niet verteld op welke dag en tijdstip de mystery shopper zou komen, maar wel in welke week of periode.

Mijn eerste bezoek was aan een winkel waar ik vaak kom. Ik ken het personeel oppervlakkig, dus het was niet moeilijk om gewoon mezelf te zijn. Ik ging een praatje maken, de winkel inspecteren, een service vraag stellen en mijn aankoop doen. Eigenlijk zoals ik dat altijd zou doen. Deze locatie was een goede ijsbreker om mezelf als mystery shopper te positioneren.

Je kunt niet altijd positief zijn

Ik hoop natuurlijk altijd positief te kunnen zijn bij het uitvoeren van een opdracht. Helaas is dit niet altijd het geval. Zo ging ik een keer op bezoek bij een welbekende winkelketen. Tijdens mijn bezoek ervoer ik veel aspecten die niet door de beugel konden. Producten stonden scheef en volgestouwd in de rekken. Verpakkingsmateriaal zwierf door de winkel en er was geen medewerker te bekennen! Ik moest een servicevraag stellen en ik heb zeker een kwartier moeten wachten totdat er iemand uit het magazijn kwam. Deze punten heb ik dan ook vermeld in het rapport.

Het is fijn om positief te kunnen zijn, maar de bedrijven waar ik langs ga hebben meer baat bij een eerlijk en kritisch rapport. Zodoende kunnen ze zichzelf verbeteren. Het wordt ook van jou verwacht dat je alle aspecten naar waarheid communiceert. Zo help jij je favoriete winkels om te groeien.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *