Wanneer koop je boodschappen in de aanbieding?

Supermarkten komen wekelijks met een folder vol aanbiedingen. Producten met korting, die kunnen we maar al te goed gebruiken! Wekelijks spit ik deze folders door en stel aan de hand van interessante aanbiedingen een weekmenu samen. Maar wanneer is een aanbieding interessant?

Of een aanbieding interessant is hangt af van een aantal factoren. Vandaag ga ik mijn visie geven of een koopje wel het kopen waard is. Dit is voor ieder persoonlijk, maar als jij je er in kunt vinden, dan kun je dit als leidraad gebruiken.

Voorkeuren

De Albert Heijn folder valt op de (digitale) mat. Er staan weer leuke aanbiedingen in. Veel 1+1 gratis. Ideaal om een voorraadje in te slaan. Of een aanbieding interessant genoeg is, hangt ten eerste af van jouw persoonlijke voorkeuren. Is het een product dat je vaak koopt? Wil je liever een A- merk of kies je voor het budget merk? Soms ishet  A-merk goedkoper. Andere momenten niet. Je moet zelf de afweging maken.

Kijk naar de verhoudingen

Stel, een A-merk is in de aanbieding. Laten we zeggen dat het om macaroni gaat. Tóch is het A-merk nog steeds duurder dan het B-merk. Zou je het kopen? Ik denk dat veel van jullie nee zeggen. Natuurlijk ga je het A-merk dan niet kopen als je op je budget moet letten. Maar wat als het A-merk €0,15 cent duurder is en het 900 gram macaroni bevat. Het Budget merk bevat 600 gram macaroni. Dan is het een verstandige keuze om toch het A-merk te kiezen. Je bent duurder uit, maar de inhoud is groter! Als het A-merk niet in de aanbieding was geweest, had je beter 2 zakken van het B-merk kunnen kopen voor de originele prijs van het A-merk. Opletten dus!

Kijk uit voor nep-aanbiedingen

Er zijn organisaties *kuch* AliExpress *kuch* die voor een kortingsactie, de prijzen omhoog gooien zodat het lijkt alsof ze gigantische kortingen geven. Een paar weken later zijn de prijzen weer gelijk aan de zogenaamde ‘kortingsprijs’. Ook in de folders van supermarkten kunnen nepaanbiedingen staan. Met grote schreeuwerige letters word een aanbieding aangekondigd. Blijkt dat je maar €0,03 cent korting krijgt. Trap hier niet in en kies gewoon voor het B-merk.

Hoe aanbiedingen werken

Aanbiedingen zijn een marketingstunt. De supermarkt maakt een handige folder/aankondiging en de leverancier mag betalen voor deze ‘advertentieruimte’ op papier én in de winkel. Wil men een woksaus in de aanbieding gooien? Dan moet de leverancier daar tienduizenden euro’s voor betalen. De plek in de folder én in de supermarkt bepaald het tarief. Zo kan een plek aan een kopstelling wel een halve ton kosten. Ook bedragen van een kwart miljoen zijn niet vreemd. En dat voor een actie die iedereen na een week vergeten is. “De kortingen zitten in de basisprijs ingecalculeerd”, zegt  Jan-Willen Grievink van het FoodService Instituut. Uiteindelijk betaal je er als consument dus zelf voor.

 

VOLG BUDGETELLA VIA INSTAGRAM

Volg jij Budgetella al via Instagram? Ik plaats dagelijks Budget tips, persoonlijke ervaringen en (kringloop) koopjes! Ook post ik leuke outfits, DIY projecten, Mystery boxen en goedkope beauty musthaves. Kortom, alles wat te maken heeft met Budget en Lifestyle! Het lijkt me onwijs leuk om in contact te komen met mijn lezers! Zie ik je op Instagram? 

 

Bron: RTL nieuws 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *