YES! Zo stop jij met nagelbijten!

image-2017-10-18

Ik bijt zo lang ik het weet al mijn nagels. Ik heb me er nooit aan geërgerd tot ik me ging verdiepen in beauty en ik ook nagellak graag wilde gaan dragen. Ik vond mijn handen er altijd heel vies uitzien en nagellak aanbrengen ging ook heel moeilijk door die korte nagels. Vaak stopte ik er daarom tijdelijk mee, maar als ik dan stress had of in een situatie lang moest wachten, gingen mijn nagels er vaak weer aan. Met deze tips kwam ik er van af!

Ik accepteerde het vaak maar gewoon dat na een tijdje mijn nagels weer kort werden. Tot ik Cristine op Youtube tegenkwam en ik weer obsessed raakte met het doen van mijn nagels. Ik was klaar met korte, lelijke, afgebeten nagels en ging voor het stoppen met nagelbijten! Hierbij heb ik gemerkt dat een aantal dingen heel goed werkten bij mij en ik wil deze tips graag delen.

YES! Zo stop jij met nagelbijten!

Tip 1: Draag nagellak

Natuurlijk kun je nepnagels plaatsen zodat je nagels daar onder doorgroeien, maar ze blijven dan heel teer en breekbaar. Daarnaast ben je ook gewend dat je niet meer KUNT bijten, in plaats van dat je het jezelf afgeleerd hebt niet meer te bijten.
Daarom raad ik aan gewone nagellak aan te brengen. Hier kun je nog wel aan plukken, maar zorgt ervoor dat je niet makkelijk kunt bijten. Wat ik zelf heel erg heb, is dat ik er pas aan ga zitten als mijn nagellak niet perfect zit, omdat ik dan het liefste alle nagellak er weer af wil hebben. Ik raad dus aan over de nagellak een quick dry topcoat aan te brengen waardoor je zeker weet dat de nagellak snel droog is en je ze niet per ongeluk ergens tegenaan stoot en je nagellak weer beschadigt.
Wanneer je voor je werk of om een andere reden geen nagellak kunt dragen (wanneer je bijv. in de horeca werkt), draag dan nagelverharder. Dit is toch iets steviger dan een doorzichtige topcoat en raakt ook minder snel los. Daarnaast krijgen je nagels een goede bescherming wanneer ze groeien, zo voorkom je dat ze snel afbreken.

Tip 2: Wees je ervan bewust

Omdat het een verslaving is, heb je het vaak niet eens door dat je het doet. Het is aan het begin misschien moeilijk, maar probeer stil te staan bij het feit dat je aan je nagels aan het plukken/bijten bent. Dit zorgt ervoor dat je doorkrijgt op welke momenten je het precies doet. Is het bijvoorbeeld tijdens ritjes in het ov? Of juist als je thuis tv aan het kijken best? Op deze manier weet je wanneer je het vaak doet en kun je jezelf eraan herinneren dat je het niet moet doen voordat je in die situatie komt. Dit proces gaat aan het begin heel moeilijk worden, maar daarna gaat het je heel erg helpen.

Tip 3: Schrijf je doel op

Het klinkt misschien erg serieus, maar schrijf je uiteindelijk doel op. Schrijf bijvoorbeeld op een briefje: Ik ga stoppen met nagelbijten en ga mooie, lange nagels laten groeien. Je kunt bijvoorbeeld ook een foto van mooie nagels (die jij ook zou willen) uitprinten. Dit hang je vervolgens op op een plek die je vaak op een dag ziet, bijvoorbeeld op de wc, de koelkast of je bureau. Zo herinner je jezelf steeds aan je uiteindelijk doel: die mooie nagels. Ook een goede tip is het als achtergrond van je mobiele telefoon te doen. Je ziet dit meerdere momenten van de dag en je kunt de foto (jouw uiteindelijk doel) er altijd even bij pakken om te zien waarvoor je het ook al weer doet.

Tip 4: Vertel anderen over je doel

Wanneer je anderen vertelt over je doel kunnen zij je helpen jezelf eraan te houden. Wanneer ze zien dat jij weer met je handen/vingers naar je mond gaat, kunnen zij zeggen: Dat zou je toch niet meer doen? Zelfs als je zelf zeker weet dat je het niet meer gaat doen, soms gaat het onbewust en in die situaties kunnen jouw naasten daarbij helpen. Dus laat je ouders, broers/zussen, beste vrienden en klasgenoten weten wat jouw doel is en vraag of ze je willen helpen.

Tip 5: Zorg dat je kauwgom bij je hebt

In sommige situaties is het, ook als je door hebt wat je doet, heel moeilijk er van af te blijven. In een stressvolle situatie kan het namelijk best afleiden door op je nagels te bijten. Dit is natuurlijk niet te bedoeling, omdat je dan weer terug bij af bent. Zorg daarom dat je altijd kauwgom bij je hebt. Hierdoor heb je al iets om op te kauwen in situaties die stress op leveren of wanneer je je verveelt. Je houdt jezelf dan tegen op je nagels te bijten. Je kunt bijvoorbeeld ook een ‘speeltje’ meenemen wat je handen bezig houdt. Zo kun je in je broek/jaszak of tas bijvoorbeeld een elastiekje of muntje meenemen in de situaties waarbij het verleidelijk is op je nagels te gaan bijten. Op deze manier houd je je handen bezig en kun je weer bewust worden van het feit dat je niet op je nagels moet gaan bijten.

Deze tips hebben mij heel erg geholpen in de weg naar het niet nagelbijten en hopelijk helpen ze jou ook!

Bijt jij op jouw nagels?

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *