7 Handige tips om sneller in slaap te vallen


In slaap vallen lukt natuurlijk niet altijd even goed en dat kan tot irritaties, piekersessies en mega grote wallen leiden. Voor je gefrustreerd de hele nacht met je ogen open gaat liggen, kan je altijd nog een aantal dingen proberen. Ik zet mijn favoriete tips even op een rijtje.

Gebruik een “Blue Light Filter”

Dat het licht van je mobiel je wakker kan houden, wist je waarschijnlijk al wel. Daarom wordt vaak geadviseerd om je mobiel een uur voor je gaat slapen, weg te leggen. Dit werkt wel, maar het kan ook anders. Ik gebruik een app die het blauwe licht (het licht dat je wakker houdt) uit je scherm filtert. Hierdoor kan je ’s avonds bijvoorbeeld nog even je mail checken en toch rustig inslapen.

Luister naar rustgevende geluiden

Deze tip werkt voor de ene persoon heel goed en voor de andere persoon juist helemaal niet. Het is misschien een beetje zweverig, maar ik vind het persoonlijk heel fijn om een cd op te zetten met van die tropische vogelgeluiden en kabbelende beekjes. Mijn broer daar en tegen vindt het mega vervelend en gaat zich er steeds meer aan storen. Als het niks voor je is, doe het dan ook niet. Er zijn genoeg andere manieren om jezelf in slaap te laten vallen.

Probeer wakker te blijven

Dit klinkt super tegen strijdig, omdat je juist zo snel mogelijk in slaap wil vallen. Toch wordt het na een tijdje (gelukkig) heel moeilijk om wakker te blijven. Het is trouwens ook belangrijk dat je niet heel hard gaat proberen om in slaap te vallen, want dan ga je onbewust heel diep nadenken en inspannen. Hierdoor blijf je dus wakker en dat wil je niet.

Ga lezen of schrijven

Het lezen van een goed boek kan je heel ontspannen en moe maken. Ook dit vindt niet iedereen fijn, maar het werkt goed voor het overgrote deel van de mensen. Er zijn zoveel verschillende genres en er zit voor bijna iedereen wel wat tussen. Vind je lezen nou echt niks? Ga dan schrijven. Ook dit werkt rustgevend. Je kunt bijvoorbeeld je zorgen van je afschrijven of een lijstje maken met de dingen die je morgen echt niet mag vergeten, zodat je daarna met een “leeg” hoofd in bed kan gaan liggen.

Goed slapen kun je leren

Er zijn veel boeken te vinden die je leren om goed te slapen. Deze boeken vertellen je meestal waarom je niet (goed) in slaap kan komen en hoe je ervoor kan zorgen dat dat wel lukt. Als je vaak niet kan slapen, zijn dit soort boeken zeker het overwegen waard. Het kan geen kwaad, toch?

Homeopathische slaapmiddelen

Het is simpelweg het beste om op een natuurlijke manier in slaap te vallen. Soms lukt dat gewoon niet en als je echt een goede nachtrust nodig hebt voor de volgende dag, dan zijn er genoeg onschuldige slaapmiddelen te krijgen. Let er wel op dat je geen verslavend slaapmiddel kiest, anders kan je namelijk niet meer zonder en als je dan moet “afkicken” gaat dat je heel wat uurtjes slaap kosten. 😉 Homeopathische middelen zijn het veiligst, omdat ze natuurlijke ingrediënten bevatten, die je lichaam geen schade toe kunnen brengen. Denk bijvoorbeeld aan tomatenextract.

Durf te slapen

Het is belangrijk dat je niet bang bent om te slapen. Heb je dagelijks nachtmerries, dan moet je daar zeker met iemand over gaan praten. Het hoeft echt geen psycholoog te zijn. Iemand die je vertrouwd is voldoende. Misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen die voor jou werkt.

Dit waren de tips die ik heel fijn vind en als deze niet werken, zijn er nog zoveel andere dingen te vinden die je kunt proberen. Ga eens op zoek en wie weet slaap jij voortaan een heel stuk sneller.

Door: Nadeche

Recent Posts