We zijn pas net aan een nieuw decennium begonnen en ik merk nu al dat de wereld in een rap tempo verandert. Vond je de afgelopen jaren op het gebied van economie en technologie heftig? Er staat je nog heel wat te wachten. We kunnen er maar beter aan wennen én op de hoogte blijven. Kennis is namelijk de sleutel tot alles. Inclusief de financiën.
Daarom breng ik jullie op de hoogte van de financiële trends van dit jaar. Aspecten die dit jaar van de grond komen en in de volgende jaren genormaliseerd worden. Ben je benieuwd geworden over welke trends ik het heb? Lees maar even mee.
Back to basic
Het leven is anno deze tijd duur geworden. We hebben het een aantal decennia geleden ook té goed gehad, zo lijkt het wel. Deze dure tijden vragen om een stapje terug. We gaan meer back to basic dan ooit om geld te besparen. Creativiteit en innovatie zetten de toon en we nemen voorbeelden aan andere tijden. Denk hierbij aan het bijhouden van een moestuin, voedsel conserveren en zelf kleding maken. Ook zien we de globalisering afnemen en ligt de focus komende jaren op lokale initiatieven.
Generatie Z
De gewoontes en voorkeuren van consumenten gaan de komende jaren veranderen. Er is een vergrijzing gaande en bedrijven moeten zich aanpassen aan de wensen van millenials en generatie Z. Dit betekent o.a. een beleving voor je geld, efficiënte automatisering, e-commerce en bezorging op de besteldag.
Hypotheekvrij wonen en tinyhouses
Vroeger moest alles maar groter en beter. Status en ‘het oordeel van de buren’ waren echt een dingetje. Doordat de economie niet meer zo gestroomlijnd loopt, zijn mensen vaak tevreden met minder, zolang het zekerheid en stabiliteit geeft. De woningmarkt is een nachtmerrie voor starters. Daarom gaat men opzoek naar alternatieven. Het bewonen van een tinyhouse of alternatieve woning zal vrij normaal worden. Voor enkele is het ultieme doel om hypotheekvrij te wonen. Ik schreef er een artikel over.
Betalen met je smartphone
Apple pay zit in de lift! Je ziet af en toe mensen aan de kassa betalen met hun smarphone of smartwatch. Dit gaat in de nabije toekomst de normaalste zaak van de wereld worden. Het is wachten op bedrijven die ook zulke slimme betaal initiatieven gaan aanbieden. Wie weet moet je er zelf ook aan gaan geloven!
Klimaatverandering
Door de klimaatverandering en de jarenlange vervuiling van de wereld, ligt de nadruk op duurzaam leven. Het is een trend die millenials en generatie Z groot gaan maken. De verhoogde aandacht zal de komende jaren bij de consument aanhouden en ook het bedrijfsleven heeft de kans om een steentje bij te dragen. Bedrijven kunnen inzetten op groene energie, elektrische voertuigen, nieuwe vormen van landbouw en vleesalternatieven.
Ook interessant: Zo kun je leuk leven met weinig geld!
Bron: PureWow