Hoe ik maandelijks slechts €140,- betaal voor Boodschappen

Een paar jaar geleden schreef ik een blog over mijn boodschappenbudget van €130,- per maand. Inmiddels zijn de prijzen voor boodschappen een stuk duurder geworden en het leek het mij leuk om een update te maken. In deze blog deel ik mijn routine en hoe het mij lukt om voor circa €140,- per maand boodschappen te doen.

Situatieschets: Het budget is bestemd voor een tweepersoonshuishouden en dit is inclusief toiletartikelen, schoonmaakmiddelen, wcpapier etc. Dit is hoe ik het doe!

 

Elke 2 weken boodschappen bestellen

Ik bestel elke twee weken voor circa €50,- boodschappen bij Albert Heijn. Veel mensen denken dat Albert Heijn duur is, maar om eerlijk te zijn kun je het bij de AH zo duur/goedkoop maken als je zelf wil. Wist je dat een overgroot deel van de B merken goedkoper zijn dan bij een budget supermarkt? Daar kies ik voor als ik boodschappen ga bestellen!

 

Waarom bestellen?

Vanwege medische redenen kan ik geen volle boodschappentas dragen. Dan is bestellen zeker handig. Maar ik doe het vooral omdat ik overzicht kan bewaren én strikt volgens mijn maaltijdplan boodschappen kan doen. Je komt niet in de verleiding om impulsaankopen te doen en ik vergeet minder snel iets!

Bij Albert Heijn kun je namelijk 1-2 dagen voor bezorging producten toevoegen en verwijderen. Als ik merk dat ik aan mijn budget zit, is het verstandig om nog eens kritisch te kijken en boodschappen uit je digitale mandje te verwijderen.

Waarom elke twee weken?

Albert Heijn hanteert een minimale besteding van €50,- voor bezorging. Voor een week kom ik nooit aan dit bedrag. Bij twee weken wel! Daarom begin ik op vrijdagavond met het samenstellen van een weekmenu vanaf de volgende woensdag (mijn gekozen bezorgdag) tot dinsdag twee weken later.

Blijven alle boodschappen vers? Ja! Zeker een week in de koelkast. Als ik in de tweede week een versproduct nodig heb, dan koop ik dit in een fysieke supermarkt of bij de groenteboer.

Het twee-weken menu

Bij het maken van een twee-weken menu kijk ik eerst wat ik nog op voorraad heb. Aan de hand daarvan maak ik het twee-weken menu, aangevuld met missende ingrediënten en nieuwe maaltijden. Ook kijk ik naar de houdbaarheid. Welke gerechten moet ik als eerst eten en welk gerecht kan ik bewaren voor week#2?

Ik probeer altijd gezond te koken. Veel groente en circa 2x per week vlees. Ik ben onwijs fan van de verspakketten! Deze zijn gezond en betaalbaar. Het komt wel eens voor dat we 3 dagen achter elkaar een groentelasagne eten. Voorbeeld:

  • Lasagne verspakket: €4,99
  • Besciamella sausmix €0,70
  • Halfvolle melk: €0,89
  • Geraspte kaas: €1,59

Onder de streep kost dit gerecht €8,17. Als ik dit deel door 6 porties heb ik voor €1,36 per persoon gegeten. Daarmee zijn drie dagen in het twee-weken menu gevuld.

Het is niet zo dat we telkens 2-3 dagen achter elkaar hetzelfde eten. Dit doen we circa 3 keer in het twee weken menu. Tussen de meerdaagse gerechten eten we een gerecht apart. Zo behoud je toch de variatie.

Aanvullende boodschappen

Per maand ben ik circa €110,- kwijt door bij Albert Heijn te bestellen (boodschappen + bezorgkosten). Hier zit ontbijt/lunch/avondmenu, schoonmaakmiddelen, en douche-artikelen bij inbegrepen. Dan heb ik nog €30,- in de maand over voor onvoorziene boodschappen en versproducten in week#2 en week#4. Zo doe ik mijn boodschappen en het werkt!

Ook leuk: Hoe ik extra geld verdien met Vinted

Gezond eten

Als kanttekening wil ik er wel bij vermelden dat wij nauwelijks ongezonde tussendoortjes eten of frisdrank drinken. Uiteindelijk ben je daar best veel geld aan kwijt. Als je puur kijkt naar wat je lichaam nodig heeft en wat overbodig is, kun je veel geld besparen.

Het bekende dagje zonder vlees, is in ons huishouden juist het ‘dagje mét vlees’. Zowel vanuit financieel als maatschappelijk oogpunt zou vlees niet vanzelfsprekend moeten zijn. Dat is mijn persoonlijke mening.

Maak je eigen boodschappenroutine

Dit waren mijn boodschappentips. Ik hoop dat jullie er iets aan zullen hebben. Hou in je achterhoofd dat deze tips vanuit mijn persoonlijke situatie komen. Dit wil zeggen dat de bovenstaande routine misschien niet mogelijk is in jouw situatie. Desalniettemin hoop ik dat je er inspiratie uit kunt halen om zodoende een eigen routine te creëren.

Delen:

3 Reacties

  1. 9 november 2021 / 10:39

    Super, ik zou hier meer van willen weten en graag voorbeelden zien van zo’n boodschappenlijst (ik ban namelijk heel slecht in boodschappen doen🤪). Weet ook niet zo goed hoe je moet beginnen met zo’n boodschappenlijst te maken.

  2. Tamara
    10 januari 2022 / 11:18

    Ik bestel 1 x per maand bij de Jumbo (ivm de bezorgkosten) en heb dan de eerste 2 weken nergens omkijken naar. Verse groente doet het ook in week 2 nog prima. Tuurlijk kijk ik wél zo, dat ik bv de witlof in de eerste week eet en niet op het eind. Na 2 weken koop ik weer voor 2 weken groente en kaas voor de hele maand op de markt. Ik woon in een dorpje met alleen zo’n duur campingwinkeltje. Zo noem ik dat, ze hebben alles op een oppervlakte van 20 m2, maar je betaald zo een euro extra per product. Ik kom daar dus nooit. Maar zo kom ik nooit in de verleiding en je wordt heel crea met koken wat er is. En heb ik dat gezeik met een mondkap moeten dragen ook niet! Zo laag als jij met 2 personen zit, lukt mij helaas niet, maar ik eet koolhydraat beperkt dus moet het hebben vd eiwitten en groente en dat is nou eenmaal duurder dan een pak rijst!

  3. HG
    23 september 2022 / 23:36

    Hoi, ik eet al jaren voor 5 euro per dag. Veel groenten, ca. 300 gram per warme maaltijd. Groenten en fruit haal ik eens per week op de markt. Scheelt heel veel in prijs en is bovendien verser. 1x vlees, 1 x kip en 2 x vis per week. Je hebt echt dierlijke eiwitten (vit.B12) nodig, zeker bij het ouder worden. Vlees is meestal een tartaartje, kip is meestal kippendij en -levertjes, waarvan ik dan ook soep trek, vis is meestal haring/en of makreel. Verder normaal- of roggenbrood met als beleg vaak tomaten of appel, kaas of iets van notenpasta of sardines. Karnemelk en/ of yochurt als toetje maken de schijf van vijf af. Op mijn 75ste ben ik nog betrekkelijk gezond. Ook kan ik met mijn zuinige budget voor voeding iedere maand iets extras met mijn AOW doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *