Mijn Persoonlijke Tips om te Besparen op een Weekmenu

De laatste tijd hoor ik vanuit diverse hoeken dat men moeite heeft om een weekmenu samen te stellen. Het moet natuurlijk gezond én vriendelijk voor de portemonnee zijn. Maar hoe kun je nou maximaal besparen op jouw maaltijden? Koop je aanbiedingen, of doe je het toch anders?

Aanbiedingen hebben slechts een klein aandeel in de opbouw van een weekmenu. Althans, dat is bij mij het geval. Ik heb baat bij structuur. Duidelijkheid en een vaste planning. Als ik die voor mijn weekmenu op orde heb, kan ik veel geld besparen. Daar vertel ik je in deze blog meer over.

De opbouw van een weekmenu

Ik doe aan intermitted fasting, dat wil zeggen dat ik nooit ontbijt. Voor mijn lunchgerechten doe ik slechts 1-2 keer per maand boodschappen. Ik eet vaak zelfgemaakte soep met beschuit voor lunch. Zo nu en dan een cracker met avocado of leftovers van de avond ervoor. In mijn weekmenu neem ik dus alleen de hoofdmaaltijden mee. Mijn weekmenu bestaat uit 5 geplande maaltijden en 2 ongeplande maaltijden.

weekmenu

5 Maaltijden plannen

Woensdag gehaktdag. Vrijdag visdag. Vaste dagen voor maaltijden. Enerzijds vind ik het niks, tegelijkertijd haal ik er ook inspiratie uit als ik mijn 5 maaltijden ga plannen. Ik heb geen vaste dagen voor maaltijden. Ik kijk meestal naar de houdbaarheid van de ingrediënten. Toch heb ik een aantal regels waar mijn planning aan moet voldoen:

  • Een AVG maaltijd
  • Een pastagerecht met veel groente (Vlees optioneel)
  • Een Aziatisch of Arabisch gerecht met groente en noten (vlees optioneel)
  • Een verspakket gerecht
  • Een gerecht met restjes uit de vriezer + aanvulling

weekmenu

Boodschappen doen

Met behulp van de folders ga ik gerechten verzinnen. Ik heb een paar klassiekers die ik vaak maak. Risotto met venkel, courgette, mozzarella en Italiaanse strooikaas of een Wokgerecht met udon noodles, spitskool, vegan kipstukjes, pinda’s en zelfgemaakte woksaus van ketjap manis, sojasaus, knoflook en gember. Aan de hand van de aanbiedingen bepaal ik een gerecht en maak ik een strikt boodschappenlijstje. Ik doe mijn boodschappen bij diverse supermarkten en mijn vlees koop ik bij de (Turkse) slager. Doordat ik mijn weekmenu streng administreer, bespaar ik meer geld dan voorheen.

weekmenu

2 Ongeplande maaltijden

Er kunnen soms wat onregelmatige momenten in mijn week zitten. Met twee ongeplande hoofdmaaltijden heb ik wat speling. Het is immers zonde als ingrediënten over de datum gaan omdat ik geen tijd of zin heb om te koken. Wat eet ik tijdens deze dagen? Dat is erg afwisselend. Een snelle pasta, frietjes uit de airfryer, een boterham, ik eet bij mijn moeder, laat eten bezorgen of ik ga uiteten. Het ligt net aan de activiteiten van die dag en hoe mijn vrijetijdsbudget het toelaat. Uiteten en takeaway betaal ik niet vanuit mijn boodschappenbudget.

Takeaway met korting

Heb jij ook wel eens zo’n dag in de week dat je niet weet wat je moet koken? Dan heb ik een interessante kortingscode voor je! Via UberEats krijg je namelijk €15,- korting op je eerste bestelling van €20,-. Dan is je Sushi of Griek nog maar €5,00! Download de app via UberEats en voeg Kortingscode: eats-tijqglx3ju toe aan het kopje Promoties in Mijn Account.

 

* Deze blog bevat een affiliate link

Delen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *